Fanneke Cnossen
The Disappeared
1
Utrecht: Bruna, 2010
351 p.
9789022996935 (paperback)

Matthew Hall is een Londense ex-strafpleiter en schrijft misdaadverhalen vanuit zijn professionele achtergond. Daarnaast is hij scriptschrijver en producer van onder meer 'Dalziel en Pascoe'. De literaire thriller De oproep is het tweede deel in zijn 'Jenny Cooper'-serie, die van start ging met Koud spoor, dat meteen een voltreffer bleek te zijn. In De oproep dompelt de auteur je onder in een hedendaagse en complexe werkelijkheid. Naarmate het boek vordert, wordt het feit dat de setting zo reëel en bekend is bepaald verontrustend. 'It could also happen to you', zo lijkt tussen de regels te worden gesuggereerd.

Jenny Cooper zelf is een rechter van instructie, een soort onderzoeksrechter die zich onafhankelijk, in opdracht van de Kroon, over gevallen van niet-natuurlijke doodsoorzaken ontfermt. Dat doet ze gewetensvol en correct. Zo onderzoekt ze wie 'Jane Doe', een op de Severn aangespoeld meisje, precies is. Door een toeval moet ze voor haar medewerkster A…Lees verder
De moeder van natuurkundestudent Nazim Jamal vraagt de Britse onderzoeksrechter Jenny Cooper diens verdwijning zeven jaar terug te onderzoeken. Als enige gelooft zij niet dat hij in de plaatselijke moskee is geronseld om te vechten in Afghanistan, maar dat hij leeft en in Engeland is. Jenny besluit een onderzoek te starten en krijgt al snel bezoek van politie en veiligheidsdienst die duidelijk haar motieven willen controleren. Als kort daarop een lijk uit het ziekenhuismortuarium wordt gestolen, Jamals moeder dood wordt gevonden en Jenny merkt dat ze nog niet heen is over problemen van vroeger, weet ze dat ze zich veel op de hals heeft gehaald. Dit is de tweede roman van de Engelse strafpleiter (1970) die scriptschrijver/producer werd en het script schreef voor de ook in ons land uitgezonden tv-serie Dalziel & Pascoe. Het heel actuele, goed opgebouwde verhaal is nog beter dan dat van zijn debuutroman 'Koud spoor'* door een vlottere start. Ook de heel spannende plot en het verrassende …Lees verder