Fanneke Cnossen
So cold the river
1
Amsterdam: Boekerij, 2011
397 p.
9789022558157 (paperback)

Ooit was Eric Shaw een gerenommeerd filmregisseur, maar nadat Hollywood hem uitspuwde, geraakte hij aan lager wal. Nu maakt hij videomontages voor rouwdiensten, diploma-uitreikingen, huwelijken, verjaardagen en jubilea. Op een van die gelegenheden wordt hij aangesproken door Alyssa Bradford om een documentaire te maken over haar schoonvader Campbell, die niet lang meer te leven heeft. Ze geeft Eric een fles Plutowater, het enige artefact uit Campbell Bradfords verleden. Hij heeft alleen een fles, altijd koud, die hij in een afgesloten la van zijn nachtkastje bewaarde en die niemand mocht aanraken.
Eric reist af naar de geboorteplaats van Bradford, West Baden Spring, een surrealistische constructie in het boerenland van Indianapolis. Daar maakt hij kennis met Anne McKinney, een kranige 86-jarige die wacht op de storm uit haar jeugd waarin ze een belangrijke rol zal spelen, en met Kellen Cage, een student die een doctoraat schrijft over de geschiedenis van het dal. Ze worden lasti…Lees verder
Terwijl de oude Campbell Bradford stervende is, huurt zijn schoondochter ex-filmaker Eric Shaw in om een film over diens leven te maken. Er liggen heel wat geheimen verscholen in zijn jeugd in een gebied in Indiana waar hij is opgegroeid. Het West Baden Spring Hotel en een geheimzinnige bron spelen een hoofdrol. Shaw maakt kennis met de vreemde eigenschappen van het bronwater: het lijkt hem hallucinaties te bezorgen. Maar terwijl hij onderzoek doet, lijken meer krachten uit het verleden een rol te gaan spelen. Liefhebbers van Stephen King of Dean Koontz zullen met deze thriller aan hun trekken komen. Wat betreft bovennatuurlijke of onnatuurlijke gebeurtenissen staat Koryta dichter bij Koontz dan bij King. Hij brengt de hoofdpersonen knap tot leven, laat langzaamaan een sfeer van onzekerheid en dreiging ontstaan en heeft juist voldoende kwaadaardigheid ingebouwd om de dreiging reëel te maken. Hoewel niet-liefhebbers van het genre de spanning niet zo zullen voelen, heeft de schrijver ee…Lees verder