Tahar Ben Jelloun
Frans
Sur ma mère
Amsterdam: De Bezige Bij, 2009
252 p.
9789023440550

Tijd en werkelijkheid kunnen niet meer met elkaar overweg". Zo werkt het in het hoofd van de moeder van de verteller van deze autobiografische roman van de Marokkaanse schrijver Tahar Ben Jelloun. In het poëtisch mooi uitgebouwde en emotioneel geladen verslag van de laatste maanden in het leven van deze dementerende vrouw, tekent een op dat ogenblik 65-jarige auteur een ontroerend portret van een "hoopje mens met een onbetrouwbaar geheugen". Een "ongeletterde maar niet onbeschaafde" vrouw die drie keer trouwde en vier kinderen grootbracht, die nu om beurten thuiskomen om haar laatste momenten op te fleuren.

"Ik verzamel uren en dagen, ik buk me en raap ze stukje bij beetje op", zegt ze, terwijl ze denkt dat ze leeft in het geboortejaar van de zoon die naast haar zit. Hij kwam in 1944 ter wereld in Fez, de stad waar ze ook zelf het levenslicht zag en het grootste deel van haar jeugd doorbracht. Het is echter 2002 en we zijn in Tanger, waar ze ooit met haar derde echtgenoot en d…Lees verder
Het levensverhaal van de analfabete moeder van de schrijver in Marokko; de oorspronkelijk Franse titel luidt dan ook 'Sur ma mère'. Ben Jelloun vertelt over haar geheugenverlies aan het eind van haar leven, ze heeft Alzheimer, en over haar jeugd en haar huwelijken in Marokko aan het begin van haar leven. Tahar Ben Jelloun, geboren in Fez,1944, is een belangrijk Marokkaanse schrijver; hij woont en werkt in Parijs. Zijn roman 'Gewijde Nacht' won de Prix Goncourt in 1987. In 2004 ontving hij de International IMPAC Dublin Literary Award voor 'Een verblindende afwezigheid van licht'. 'Yemma' leest gemakkelijker dan zijn andere boeken; het heeft een herkenbaar thema en is vol zorg en met veel liefde geschreven. Kleine druk.

Over Tahar Ben Jelloun

Tahar ben Jelloun (Arabisch: طاهر بنجلون) (Fez, 1 december 1944) is een Marokkaanse romanschrijver, dichter en essayist. Ben Jelloun volgde zijn eerste schooljaren aan een tweetalige Arabisch-Franse basisschool en vervolgde deze aan het Franse lyceum van Tanger tot zijn 18e jaar. Vervolgens studeerde hij Filosofie aan de Universiteit Mohammed-V in Rabat, waar hij zijn eerste gedichten schreef (samengevoegd in Hommes sous linceul de silence (1971). Tahar Ben Jelloun was filosofiedocent in Tétouan en daarna in Casablanca. Sinds 1971 woont en werkt hij in Frankrijk, waar hij eveneens zijn studie Psychologie oppakte en in 1975 een doctoraat behaald in sociale psychiatrie, waar hij ook zijn werk van maakte.

Ben Jelloun schrijft in het Frans, hoewel het Arabisch zijn moedertaal is. Hij schreef voor diverse tijdschriften en kranten, waaronder Le Monde. Zijn roman Gewijde Nacht (een vervolg op L'Enfant de sable) won de Prix Goncourt in 1987. In 2004 ontv…Lees verder op Wikipedia